Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/kultowyikarus.pl/public_html/db.php on line 3
Kultowy Ikarus: autobusy retro na ślub, wesele, wieczór kawalerski i panieński

Ikarus 256 - Przemytnik

Ikarus 256 produkowany był w latach 1973-2002, w tym czasie bramy fabryki opuściły 23290 sztuki tego modelu. Nasz egzemplarz, oznaczony typem 256.74, pochodzi z planowanej dostawy dla Ukraińskiej SRR. Jednak ze względu na nadchodzące zmiany ustrojowe, a co za tym idzie załamanie gospodarcze na radzieckim rynku, partia Ikarusów z 1989 nie została nigdy odebrana przez odbiorcę. Producent, szukając klientów na wyprodukowane autokary, sprzedawał je po niższej cenie m.in. do Polski. Nasz egzemplarz, wraz z kilkoma identycznymi, trafił do zakładu Siarkopol w Tarnobrzegu ok. 1990 r.

hist256a.jpgPrzy zakładzie Siarkopol w Tarnobrzegu, 2013 r., fot. JacekSo

Praca dla naszego Ikarusa nie była zbyt męcząca - przez niemal 25 lat pokonywał codziennie tę samą trasę: rano przywoził pracowników do zakładu z centrum Tarnobrzega, zaś popołudniu wykonywał kurs powrotny. Okazjonalnie wyruszał w dłuższe trasy, początkowo po Europie, w późniejszych latach po terenie kraju. Na jesieni 2014 r. właściciel postanowił zamknąć działalność i sprzedać cały swój tabor. Najlepszy egzemplarz trafił w nasze ręce. Stan - niemal fabryczny. Zachowały się praktycznie wszystkie elementy zamontowane w fabryce. Stan techniczny również bez zarzutu. To wszystko dzięki niskim przebiegom oraz eksploatacji przez jednego kierowcę, który najwyraźniej darzył naszego Przemytnika dużym szacunkiem.

Galeria zdjęć z zakupu

Niespełna miesiąc po zakupie wybraliśmy się naszym Przemytnikiem na krótką wycieczkę do Budapesztu - krótka galeria zdjęć.

hist256b.jpgBudapeszt, plac Zwycięzców, 2014 r.

 

 

 

Ikarus 260 - Marchewa

Ikarus 260 produkowany był w latach 1971 - 2002. W tym czasie bramy fabryki opuściły 72547 egzemplarze (!). do Polski sprzedano w sumie 3598 sztuk, zaś nasza Marchewka pochodzi z dostawy z 1985 roku.

Jest to przedstawiciel tradycyjnej odmiany dla Polski, oznaczonej symbolem 260.04. Cechą odróżniającą rocznik "85 od pozostałych dostaw był wyjątkowy odcień lakieru - o ile wszystkie roczniki przed i po 1985 rokiem malowane były na kolor wiśniowy, o tyle w tym jednym roczniku zastosowano kolor marchewkowy. Ot, taka przypadłość minionego systemu.

W 1985 roku do Polski trafiło w sumie 497 Ikarusów 260, z czego 71 sztuk w centralnym rozdzielniku ministerstwa przypisano dla WPK Gdańsk.

hist2354.jpgBliźniaczy egzemplarz naszej Marchewy (dostawa z tego samego roku), na 4 lata przed kasacją.

hist2339a.jpgNajstarsze znane zdjęcie naszej Marchewki, krótko po przemalowaniu w gdańskie barwy, 1997 r.

hist2339b.jpgNasza Marchewka jeździła z trzema róznymi reklamami - kolejno Anonse, Idea POP i Junckers.

hist2339c.jpgŚwieżo po ostatnim remoncie kapitalnym przeprowadzonym w słupskich zakładach Kapena w 2003 r.

Przez 24 lata eksploatacji Marchewka miała szczęście do kierowców. Nie przytrafił jej się żaden poważniejszy wypadek, który mógłby ją wyeliminować z gdańskich ulic. Warto nadmienić, iż w latach "90 autobus ten stacjonował w nieistniejącej już od wielu lat zajezdni Kokoszki. W pierwszej dekadzie XXI wieku Marchewa była stałym bywalcem na liniach nocnych. Mimo to przez całą swoją eksploatację nie była szczególnie wyróżniającym się egzemplarzem na tle reszty floty. Odejść ze służby liniowej postanowiła jednak z przytupem - jako najładniejszy Ikarus 260 we flocie ZKM Gdańsk została wytypowana do wykonania ostatniego kursu autobusu marki Ikarus w Gdańsku. A było to 31 stycznia 2009 roku. Pełna relacja z tego wydarzenia.

hist2339d.jpgJuż po ostatnim kursie Ikarusa w Gdańsku. Na pokładzie był m.in. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Następnego dnia gdańscy pasażerowie obudzili się w trochę innej rzeczywistości...

odbior.jpgKilka minut po odbiorze naszej Marchewki z ZKM Gdańsk.

W lutym 2009 roku ZKM Gdańsk wystawił na sprzedaż wszystkie swoje Ikarusy (ok. 30 sztuk), z których większość została zakupiona przez złomiarzy. Nam udało się wylicytować naszą Marchewkę o przysłowiowy "włos" i 12 marca odebraliśmy ją z zajezdni przy al. Hallera. Jej stan był zadowalający jak na swój wiek, choć przyznać trzeba, że przed nami była masa pracy, aby ten autobus doprowadzić do przyzwoitego stanu. Dużą popularnością cieszy się film nagrany kilka tygodni po zakupie, na którym widać jak wyglądało wówczas odpalanie Marchewki na zimym silniku:

Jak widać, przed nami stało wówczas spore wyzwanie, aby bez wstydu wyjechac na ulice. Wiosna 2009 upłynęła pod znakiem prac remontowych, choć w dość skromnym zakresie, ograniczającym się w zasadzie do zabiegów estetycznych oraz poprawy działania układów eksploatacyjnych w niezbędnym zakresie. To jednak pozwoliło nam udostępnić Ikarusa 260 klientom już z początkiem lata. Oprócz tradycyjnej obsługi wesel czy imprez okolicznościowych, wzięliśmy również udział w kilku imprezach ogólnodostępnych dla mieszkańców Trójmiasta i zorganizowaliśmy szereg imprez dla pasjonatów zabytkowych autobusów.

festynkartuzy.jpgFestyn Dziennika Bałtyckiego promujący Kolej Metropolitalną na rynku w Kartuzach, wrzesień 2009.

trako.jpgObsługiwaliśmy targi kolejowe TRAKO 2009.


 

 

 

  wystąpiliśmy na gdańskiej linii 174 z okazji Mikołajek, zaś w styczniu 2010 r. zorganizowaliśmy obsługę specjalnej linii z okazji XVIII finału WOŚP.